Voor de beste ervaring schakelt u JavaScript in en gebruikt u een moderne browser!
Je gebruikt een niet-ondersteunde browser. Deze site kan er anders uitzien dan je verwacht.
  • In het Nederlands lezen

    Auteur: Elizaveta Stoekanova

    Genre: komedie
    Regisseur: Klim Sjipenko (Клим Шипенко)

    De meest spraakmakende en succesvolle komedie van Rusland van de afgelopen jaren, waarvan de rechten voor een remake al door zeven landen zijn gekocht (waaronder Frankrijk en Turkije).

    Beschrijving
    ‘De 27-jarige Moskouse rijkeluiszoon Grigorij (Григорий) is volledig losgeslagen door zijn gevoel van straffeloosheid. Zijn rijke vader haalt hem constant uit de problemen, tot het punt dat hij zelfs het wagenpark en de uitrusting van het politiebureau waar zijn vriend werkt als hoofdcommissaris, heeft vernieuwd. Na Grigorijs zoveelste uitspatting is het geduld van zijn vader op, en hij wendt zich tot een psycholoog die schoktherapieën toepast op patiënten.
    Niet veel later raakt Grigorij betrokken bij een auto-ongeluk en komt hij bij in een dorpsstal. Het is het jaar 1860 in Rusland, en hij is nu een rechteloze stalknecht genaamd Grisjka (Гришка), die voor elke overtreding of ongehoorzaamheid met de zweep wordt gestraft — of erger nog, opgehangen wordt waar iedereen het kan zien.’ Zo luidt de beschrijving van de film op het inmiddels bekende Kinopoisk (Кинопоиск).
    Het is een pakkende beschrijving — de kijker volgt echt het leven van deze losbandige stedeling, die wordt heropgevoed in de omstandigheden van het Rusland ‘vóór de afschaffing van de lijfeigenschap’. Het idee is origineel, het verhaal over heropvoeding is tijdloos!

    Waarom kijken?
    Dit is een luchtige, maar ook hartverwarmende film. Je hoeft hier geen diepe existentiële betekenissen te zoeken, zoals in De Meester en Margarita (Мастер и Маргарита), maar je kunt er een ontspannen avond aan wijden en hem samen met je dierbaren kijken (met ondertiteling natuurlijk). Inmiddels is er een tweede deel online beschikbaar (het succes van het eerste deel was werkelijk enorm), maar het is beter om “bij het begin te beginnen” — de decors, de grappen en de Servische acteur Miloš Biković (Милош Бикович), die in de decors van een 19e-eeuws dorp zijn beste leven leidt, zijn het waard.

    Russische cultuur/trends
    De film zit vol verwijzingen naar de geschiedenis van Rusland, en laat subtiel zien dat niet elke burger die geschiedenis kent. De humor is goed uitgewerkt en slaat echt aan: de realiteit van het verleden gaat hier samen met moderne realiteiten, wat resulteert in een vermakelijke en leerzame komedie.

    Opmerking van de redacteur
    Deze film vestigde in 2019 een record in de Russische box office, en het roept de onvermijdelijke vraag op: waarom? Er is een interessante theorie. Overal ter wereld, en Rusland is daarop geen uitzondering, bestaat de overtuiging dat grote rijkdom zelden eerlijk wordt verkregen. Daarom wordt er vaak met argwaan naar miljonairs en miljardairs gekeken: het idee dat iemand zoveel geld kan verdienen zonder anderen te misleiden, lijkt onwaarschijnlijk.
    In die context eist ‘het gewone volk’ wraak, rechtvaardigheid en medeleven. Kholop (Холоп) biedt de kijker al deze drie elementen op een presenteerblaadje. Het goede zegeviert, het kwade wordt gestraft. En de regisseur bewijst: hoe dieper de menselijke pijn is waarover je een film maakt, hoe succesvoller de vertoning zal zijn.

Холоп (2019)

жанр: комедия
режиссер: Клим Шипенко

Самая громкая и успешная комедия России последних лет, права на адаптацию которой уже купили семь стран (в том числе Франция и Турция).

Описание: “27-летний московский мажор Григорий ошалел от безнаказанности. Богатый папа стабильно его отмазывает, да так, что уже обновил автопарк и оборудование отделению полиции, где служит начальником его друг. После очередной выходки терпение отца иссякает, и он обращается к психологу, практикующему шоковые методы воздействия на пациентов.

Вскоре сын попадает в аварию и приходит в себя на деревенской конюшне. На дворе — Россия 1860 года, а сам он — бесправный конюх Гришка, которому за любую провинность и ослушание всегда готовы всыпать плетей, а то и вздёрнуть на глазах у всего честного народа”. Так гласит описание фильма с уже знакомого вам Кинопоиска.

Описание хорошее — зритель действительно следит за жизнью столичного повесы, которого перевоспитывают в условиях “до отмены крепостного права”. Идея — новая, сюжет о перевоспитании — вечный!

Почему стоит смотреть: это очень легкое и одновременно душевное кино. Здесь не надо искать глубоких экзистенциальных смыслов, как в “Мастере и Маргарите”, но можно спокойно посвятить ему вечер и посмотреть с близкими (и с субтитрами)). В сети уже есть вторая часть (успех первой действительно грандиозен), но лучше “начать сначала” — там классные декорации, шутки и сербский актер Милош Бикович, проживающий свою лучшую жизнь в декорациях деревни XIX века.

Элементы русской культуры/тренды: здесь много отсылок к истории России и к тому, что не каждый гражданин эту историю знает. В фильме хорошо прописанный юмор, который правда работает, реалии прошлого взаимодействуют с современными реалиями, а вместе это дает нам классную поучительную комедию.

Комментарий редактора: Эта картина в 2019 году стала рекордсменом в российском прокате, и невольно задаешься вопросом — почему? Есть одна очень интересная версия. Во всем мире, и Россия не исключение, бытует убеждение, что большие деньги не достаются хорошему человеку. Поэтому к миллионерам и миллиардерам отношение зачастую подозрительное: не мог он/она заработать столько и никого попутно не обмануть. В этой связи «простой» народ требует отмщения, справедливости и сострадания.

И “Холоп” успокаивает зрителя, приносит ему все три элемента на блюдечке с золотой каемочкой. Добро торжествует, зло наказано. А сам режиссер доказывает: чем глубже человеческая боль, о которой снимаешь фильм, тем успешнее будет его прокат.